Lite mer info

Har blivit ombedd att skriva lite mer om vgw selarna som jag köpte till mina korvar. Fick tipset om dessa selar av min instruktör som är återförsäljare av dessa och tyckte de verkade smidiga och smarta när hon visade dom.
 
Selarna är utvecklade för att sitta bra på hunden utan obehag eller att hindra någon form av rörelser. Vissa andra selar gör att hundens naturliga rörelser hindras, de kan liksom inte sträcka ut ordentligt och ledvätska kan då samlas i boglederna vilket i sin tur kan leda till atros.
Dessa selar är också bra om man har en hund som drar i koppel, som man har svårt att hålla eller en hund som kanske blir lite extra "dragig" i vissa miljöer. I och med att ringen man fäster kopplet i sitter fram vid bröstbenet så blir det inte samma "drag och hetseffekt" som det lätt kan bli när hunden annars dras bakåt i vanligt koppel eller sele.
Ringen ska sitta vid bröstbenet och selen ska sitta så att man får under 2 fingrar, alltså inte hårt men inte löst. Teos sitter jättelöst på bilderna från sjön men detta mer för att han i princip aldrig drar i koppel samt att jag varit lat och inte orkat spänna in det haha (vilket jag gjort nu dock.)
 
Än så länge är jag jättenöjd med mina selar! Varför köpte jag dom då?
Jo av några olika anledningar dels så skulle mina små korvar (som trots sin storlek består av typ bara muskler och kan vara sjukt starka om det är så) ner till mina föräldrar i Kalmar som hade dom i en vecka.
Mamma tog då innan sitt jobb alla 3 hundarna på en gång, i och med att dom har en schäfer också och bara för att korvarna går fint med mig kan jag intyga att det gör dom inte med alla andra hehe.
Så dels därför, dels för att jag vill ha en sele som sitter bra utan obehag och som inte sliter på deras kropp samt att även om korvarna inte drar annars så blir dom väldigt speedade på utställning och tävling.
Eftersom jag inte har en utställningsvagn än så köpte jag dessa selar för att bland annat använda vid sådana tillfällen.
Är liksom lite sådär att komma med 2 speedade korvar längst ut i kopplet, en kameraväska, stamtavlor och vaccinationsintyg i en hand, en ryggsäck på ryggen och en bur på ena armen samtidigt som man ska passa så de inte blir uppätna eller trampade på eftersom att det är oftast väldigt trångt på utställning.
 
Så där har ni lite mer info om selarna! Vill ni läsa mer har ni en bra sida här.
 
 
Lillkorven med selen på sig.

Kommentarer
Postat av: Jobus

Ah! Tänkte det var mot dragande hundar :D Kan också tänka mig att selet är smidigt för hundar som går bakom en hela tiden. Min tik vägrar gå framför mig och karln... Hon tvärbromsar om någon av oss saktar ner, och haken på halsbandet (halvstryp) slår hela tiden i hennes ansikte. Så fort jag köpt symaskinen så ska jag sy ett sådant här sele till henne :D så får man se om hon gillar det bättre..!
När du säger att leder kan skadas på vanliga selen, är det då för att det trycker på när de drar? Det har jag också tänk D: Det är därför jag sydde ett "halvstryp-sele-väst" till min grannes sjuka hund, så att det trycker jämnt över bröstkorgen istället på en punkt, när hunden drar.
Tack för tipset på dessa selen! :D
Ha det!

2012-07-03 @ 16:09:35
URL: http://diddisdagbok.blogg.se
Postat av: Camilla Inghe

Mycket bra skrivet att läsa på din blogg, har klickat runt och läst om Korvarna Teo och Yra!(Passade även på att skriva några rader om fjällvandring med hund under ditt inlägg om er resa till Gällivare och Midnattsolsutställningen :-)
Får jag länka till din blogg från min sida, såg att du länkat till mig i det här inlägget om VGW selar. Skulle gärna rekommendera folk att läsa din recension av VGWBältet och din fina blogg generellt.
(Himla bra skrivet om "Sigge" förresten! Känns igen PRECIS!)

Svar: Hej! Tusen tack! Kul att du gillar bloggen :) Fina hundar du har och väldigt bra produkter!Tack för tipsen om fjällvandring, hoppas att det blir av nästa år!
Givetvis får du jättegärna länka till bloggen :) Ha en trevlig helg!
christinarooth.blogg.se

2012-07-17 @ 19:21:55
URL: http://www.qurts.se
Postat av: Camilla Inghe

Hej igen! Nu har jag länkat till din blogg från de här två ställena:
http://www.qurts.se/sidor/rekommenderade-lankar.html

http://www.qurts.se/produkter/vgwbalte/vgwbalte-extension/vgwbalte-extension.html

Läser vidare på din blogg och ser fram emot nya inlägg! du skriver bra, ha de gott!

Svar: Tusen tack för din länkning och superkul att du gillar bloggen! Kram!
christinarooth.blogg.se

2012-07-23 @ 22:03:10
URL: http://www.qurts.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0