Dagens tips

Dagens tips var ett tag sedan så jag tycker vi kör ett.

Att vänja sina hundar vid hantering är A och O enligt mig. Menar inte att dom ska tåla vilken behandling som helst men att bli till exempel kikad i munnen, pilla på tassarna, kika i öronen och bli klappade på är bra hantering.
Även för hundar som inte är utställningshundar.
Att någon annan än husse eller matte gör dessa saker är också nyttigt. För någon gång åker man ju med sin hund till veterinären och då vill man ju att det ska gå smidigt för hundens skull, eller hur?

Jag brukar helt enkelt börja med hanteringen när jag får hem dom. Jag pillar på tassarna när vi sitter i soffan och kollar tv, kikar dom i munnen och ger dom sedan en godis. Om man har en valp som tycker det är äckligt kan man börja med att bara lyfta läppen och sedan berömma, sedan utökar man med att öppna hela munnen, kolla tänder osv.

Jag brukar även be andra göra dessa saker, folk jag känner och litar på givetvis eller barn som jag vet har hundvana.

För jag vet att hundar som inte är vana vid hantering (och också visar sitt missnöje över att folk tar i dom) inte alltid får det lättare eller en snällare  behandling hos veterinären då.
Blir så himla mycket smidigare den dagen man hamnar i en situation där någon annan en än själv ska pilla på hunden, mycket mindre stressat för hunden.



Teo som 5 månaders valp på besök på förskolan där mamma jobbade, mycket populärt!



Kommentarer
Postat av: My

Jätte bra tips! Cindy tycker det är läbbigt med nya människor som ska ta på henne utan att hon vill (utställning) så för henne så blir det träning nästan hela tiden eftersom vi är i stallet med massa människor m.m. =)

2012-01-09 @ 22:19:41
URL: http://ourworldtogether.blogg.se/
Postat av: Gizmo

Jippie!!! Äntligen kan jag känna mig duktig. Allt det du skrev går jag med på. Matte pysslar mkt med mig. T.ex avskyr jag kloklippning men mina små pliggar filar matte ist. Då ligger jag hur snällt som helst på rygg. Matte tror att rädslan för klotången kommer från hemmet där jag bodde tidigare. Men just det gör ju inte så mkt för vi klarar oss på vårt eget sätt. Kul med dina tränings tips osv.. keep on.

2012-01-09 @ 23:10:51
URL: http://gizmopojken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0