Föreläsning näringslära - proteiner

Var ju som sagt på föreläsning om näringslära igår där Maths Lindberg föreläste. Maths jobbar på husdjurshälsan i Västra Frölunda. Förutom att han jobbar med näringslära så är han även röntgentekniker och utbildar veterinärer och djursjukvårdare i röntgenteknik och teknologi i Norden.

Detta är en sammanfattning på föreläsningen från mina annteckningar och är vad Maths sa, alltså inte mina egna tycken om foder hit och dit.
Vi diskuterade som sagt inte märken utan vad som är vetenskapligt bevisat samt att man ska istället se till vad individen behöver.

För att det inte ska bli världens längsta inlägg så delar jag upp det precis som det var på föreläsningen, blir proteiner först.

Proteiner - är molekyler uppbyggda av aminosyror som motverkar sjukdomar, bygger muskler och skelett, förnyar organ, sänder meddelande organen emellan (hormoner) och är nödvändiga för tillväxt, dräktighet och digivning.
Detta behöver man anpassa efter individen, hur aktiv är min hund? Är min hund dräktig?

När man pratar om de protein som har högst biologiskt värde så är det ägg och efter det fågel (kyckling, kalkon, m.m). Kyckling är ett bra basprotein i foder och med biologiskt värde menas hur bra hunden kan ta till sig proteinet.
Bara för att kyckling har högt biologiskt värde så är det inte säkert att det är bäst för alla hundar.
Har man en hund som t.ex. har lite känslig mage så är kanske lamm perfekt fast att lamm har lägre biologiskt värde. Med rätt spanmål så kan det ändå vara superbra för en del hundar, som t.ex. lamm & ris.

Fisk som proteinkälla i foder är något som många hundar reagerar på, det finns tyvärr även mycket magnesium i fisk vilket ökar risken för att urinstenar ska bildas.

Färskfoder då?
Färskoder är egentligen fysiologiskt fel men kan individmässigt vara jättebra. Som sagt är individerna man ska fokusera på. Färskfoder har å andra sidan ett väldigt högt innehåll av fosfor eftersom att färskfoder är i stor del bara kött. Får hunden i sig för mer fosfor än vad dom kan ta till sig så tar njurarna skada. Men som sagt individmässigt kan det funka superbra. Hudhundar funkar oftast bättre på färskfoder och mår superbra av detta. I torrfoder finns kvalster vilket många hudhundar reagerar på, det finns det inte i färskfodret som varit fryst och därför funkar det superbra.
Högt protein ger också bra päls.

Barf kommer jag komma till i avsnittet om mineraler och vitaminer, så jag har inte glömt bort det!

Man ska alltså inte snöa in sig på olika märken utan se till individen och åldern på sin egna hund.

Man ska också passa sig att ge ett foder med för höga protein i till en växande valp av större ras.
Vi kan egentligen inte påverka med foder hur stora hundarna blir eller hur mycket dom växer, det är genetiskt kodat från början men foder med högt proteininnehåll snabbar på växandet.
Detta är alltså inte bra. Hundar har i ena frambenet 1 tillväxtzon medan i de andra frambenet har dom 2. På grund av detta så kan benen växa ojämnt och ge upphov till allehanda ortopediska åkommor om växandet går för fort.

Håll inte valpen för tjock, det är normalt att dom blir "smalare" när dom är runt 8-9 veckor eftersom att dom då går in i en växtperiod. Skit alltså i utställningsidealet som råder hos många raser, småhundarna ska ju enligt en del i princip vara "färdiga" när dom är typ 6 månader.
Det enda som sker då är att du får en tjock valp samt eventuellt ledproblem.

Sist men inte minst  gällande proteiner - har du en tjock hund så byt mat istället för att minska på maten. Att minska på maten sätter bara hunden i svält och den får inte den näring som den behöver.


Återkommer med kolhydrater, mineraler & vitaminer. Hoppas ni orkat läsa och gillar inlägget!



Teo gillar protein! Köttbullar, mmm!


Kommentarer
Postat av: Catta

I Like

2012-02-23 @ 19:04:36
URL: http://www.chandis.se
Postat av: Emelie & Berit

Ja att se till individen tror jag är viktigt!

2012-02-23 @ 20:10:29
URL: http://www.prickig.se
Postat av: iDa

Intressant och kul att få läsa lite om dina sötnosar! Jag har en liten gurka här hemma som jag fram tills ett par månader trott att han inte gillar mat. Har kört med torrfodret min uppfödare rekommenderat (royal) men han har aldrig slängt sig över maten, utan jag har snarare fått trycka i honom sin dagsranson. Så fick han innan jul problem med magen efter en kur med Metacam vilket resulterade i magkatarr och blodiga kräkningar. I samband med detta fick jag tipset att gå till Hälsofoder i Hornstull här i Stockholm. Kvinnan som jobbar där är utbildad i just närings och kostlära för våra fyrbeta vänner. Hon är super och hon rekommenderar bara färskfoder till magar som har problem. Hon säljer också noga utvalda torrfoder men som sagt hon tycker att färskfoder är det bästa. Så jag fick hjälp och jag testade (efter mycket ångest, tyckte det verkade sååå jobbigt med färskfoder) några korvar med Nordics special. Redan i butiken blev Bosse helt vild av lukten (fryst korv!) och väl hemma slängde han sig på maten. Idag hoppar han till och med ur sängen på morgonen för att få sin frukost (vilket aldrig hände tidigare med torrfodret). Numer älskar han sin mat och hans mage verkar komma i form igen. Till saken hör att han också alltid varit väldigt smal (på gränsen till mager) och det har varit väldigt jobbigt att han inte har velat äta. Så till saken. Du skriver att färskfoder är fysologiskt fel, hur menar du då? Varför och borde det inte vara väldigt naturligt för en hund (varg)? Jag och min lilla Bosse är iaf grymt nöjda med färskfodret och jag kommer aldrig att gå tillbaka till torrfoder.

mvh

iDA

2012-02-23 @ 20:10:54
Postat av: Fanny

jätteintressant! sa han något om höga halter protein kan framkalla klåda?

2012-02-23 @ 20:22:24
URL: http://melkerpug.blogspot.com
Postat av: Gabbi & Edwin

Tycker också det var en riktigt bra föreläsning.. Får se till att fixa ett blogginlägg om det jag också ;-) Kolla upp också om du vill gå på den andra föreläsningen han hade nu i mars, tror den är bra!!

KRAM

2012-02-24 @ 16:15:34
URL: http://www.tigerbus.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0