Hane & Tik

Emma - Kan du inte berätta lite om hur det går att ha en hane och tik tillsammans?
 
Hej! Jo visst kan jag det!
 
Jag har aldrig upplevt några nackdelar med att ha hane och tik, jag tror det blir så jobbigt som man gör det. Visst är hanar och tikar olika men det hör ju till charmen!  Jag har aldrig undvikt löptikar när jag haft Teo, varken i vardagen, på träning eller tävling/utställning. Det är klart det blir jobbigt med löptikar och även att ha tik hemma om din hane aldrig fått umgås eller vara runt dom.
Det är i allra högsta grad förbjudet här hemma eller i tikars närhet överhuvudtaget (vare sig löptikar eller inte) att hålla på och springa runt och nosa och slicka som en idiot, försöka rida, gnälla, pipa eller skrika bara för att det finns tik eller löptik i närheten. Jag tror att många har det som ursäkt "suck jahaaa.. han lyssnar inte för det finns löptik.." är nog för att de flesta tycker det är jobbigt att träna löptikar/tikar med sin hane och då är det enklare att dra till med ursäkten att " det är ju en hane ".
 

Sedan är det också helt förbjudet att Yra ska springa runt som en idiot framför Teo här hemma när hon löper (vilket hon aldrig gjort) men det finns tikar som är väldigt på hanarna när de löper och då får man vara på dom precis lika mycket som med hanen. Allt är en träningssak enligt mig!
 
Vi har haft 3 löp här hemma nu och no problemas. Teo har fått umgås med löptikar hos farmor och farfar, löptikar på jobbet, det har funnits löptikar på träning/tävling och utställning och han går lika bra i ringen eller på träning för det.
Sen litar jag givetvis aldrig på dom! Man får ha ögon i nacken och aldrig lämna de ensama när de löper om man så bara ska svara i telefon eller gå på toa. Under höglöpet kan man ju dela upp dom om man tycker det är jobbigt.
 
Jag tror de flesta gör en större grej av det än vad det är. Skaffa en hane om du vill! Har du också uppfödarens stöd så är det ju perfekt. Träna på med hanen från tidig ålder, låt han umgås med tikar och gör inte så stor grej av det om det inte är nödvändigt. Lycka till!
 
Jag med mina bästaste korvar, ångrar inte för en sekund att jag har hane och tik!
 

Kommentarer
Postat av: erika

Önskar att jag hade en vän som du i närheten som kunde hjälpa mig ibland hehe. Eftersom detta är min första egna hund tycker jag många gånger att det är svårt med uppfostran och jag lär mig hela tiden nya saker. Just det här med tikar tycker jag är väldigt jobbigt just nu med Pim då han hela tiden ska rida på dom, likadant på vissa av sina leksaker, har du något särskilt tips på hur man ska få honom att sluta med det? Något särskilt sätt man ska säga ifrån på eller så?

Jag var ute med en kompis förra veckan och det var väl först då jag märkte att han skulle rida på hennes tik hela tiden, jag försökte säga ifrån men tycker inte att han lyssnade. Vad svårt det är ibland då man inte vet vad man ska göra, då skulle man vilja ha lite hjälp från en van hundmänniska . Men det är väl bara att öva, öva och återigen öva antar jag.. Tack för jätte bra blogg iaf :)

2012-08-08 @ 22:29:37
URL: http://erikaajonsson.blogg.se
Postat av: Anonym

Jösses vad du var snabb! Var bra synvinklar och jag har nog tänkt ungefär likadant. Vi ska hälsa på honom imorgon men ändå försöka tänka realistiskt, haha.

2012-08-08 @ 22:32:43
Postat av: Jobus

Jag får typ hjärtklappningar av mina hanar när vi är ute på promenad... Tungorna går som propeller så fort jag tillåter dem att kissa (har dem annars alltid fot). Det finns väldigt många hundar i området... därav också många tikar som kissar överallt... som mina hanar självklart måste slicka i sig. De vet att de inte får, och det känns som om jag konstant tjatar på dem... När de får chansen ska de även slicka min tik, och när man träffar hundar så springer hanarna direkt mot hundens bakdel...
De verkar vara så översexuella att de tycker det är värt att "få stryk" i utbyte mot ett slick... Jag kämpar vidare med mina perversa små och ber och bönar att de någon dag ger upp...

2012-08-09 @ 12:44:02
URL: http://diddisdagbok.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0